Българско морско ноу-хау: абордаж срещу търговски кораб

преди 9 месеца

„Пиратите ни си имат държава“.

Снимка: Peter Grunberg. MarineTraffic.com

Както писа сайтът „Бивол“, с Решение на Бургаския окръжен съд от 21 декември 2018 г. действията на ЧСИ (частен съдебен изпълнител) Тотко Колев по публичната продажба на либийския танкер BADR са обявени за незаконни. Ала на същия 21 декември танкерът е атакуван и превзет от частни охранители, подпомагани от  Гранична полиция и Морска администрация в Бургас. Както от древността до наши дни търговски и пътнически кораби са били нападани и ограбвани от лица извън закона, известни в историята и литературата като морски разбойници или пирати.

Капитанът на танкера Абдулла Абдул Джалил е бил малтретиран едновременно от частните охранители и от офицер на Гранична полиция, след което си е извадил медицинско свидетелство и е подал нотариално заверена жалба. „Бивол“ разказва как екипажът бил свален на брега и депортиран от България.

„Безпрецедентен пиратски акт в европейски води“, пишат разследващите журналисти.  

Либийската компания G.N.M.T.C., която е собственик на танкера „Бадр“, разпространи до ООН и до най-авторитетните издания за морско корабоплаване становище, според което българските власти са извършили „престъпление и нарушаване на всички международни закони“.

Представителят на G.N.M.T.C. Мохамед Ел Ахреш заявява: „Нямам думи, с които да опиша онова, което чувстваме и мислим за правораздаването във вашата страна. Съдът в крайна сметка освободи танкера ни, но случайно или не, той вече е откраднат, намира се пред турско пристанище, а мафиотите, стоящи зад този невиждан в световната морска индустрия акт, ще опитат да го препродадат“.

На 2 януари 2019 г. Върховният административен съд приема Решение № 1 (Честита Нова година на почтените съдии!), с което обявява за незаконен и нарушаващ конвенциите по морско право арестът на танкера „Бадр“ от Морска администрация в Бургас.

Решението на съда е окончателно. В него се казва и че Морска администрация няма право да налага арест за обезпечаване на частен иск, какъвто е искът на „Булгаргеомин“ ДЗЗД чрез ЧСИ Тотко Колев.

Министърът на транспорта Росен Желязков се опита да измъкне българската държава от тинята, като заяви, че спорът около либийския танкер бил „частно-правен“, но държавата извършвала „допълнителни проверки за собствеността на танкера“. И нито дума за малтретирането на либийските моряци, за самоуправството и „законотворчеството“ на някакво ЧСИ, на Морска администрация и на Гранична полиция в Бургас.

Според международното право и българското законодателство пристанищните власти могат да задържат чужд кораб единствено за да осигурят публични задължения, но не и частни.

С пиратски похвати и невиждана наглост морска „администрация“ и разпищолил се частен съдебен изпълнител вкарват България в продължителна съдебна сага с предизвестен край – присъда срещу държавата-пират и плащане на обезщетения за повече от 10 млн. долара. Поне толкова иска засега ощетената либийска фирма.

„Либия обвинява България в пиратство“, реагираха с предпазливо закъснение някои български медии.

Държавата Либия вече обяви, че ще арестува всеки български или друг кораб, превозващ български товари в либийски териториални води.

Снимка: bivol.bg

Предисторията на скандала ни връща към 1992 г. и към емблематичната с източването на национален капитал ченгесарска соц-държавна фирма „Булгаргеомин“, която нявга била предявила срещу либийската морска компания G.N.M.T.C. претенции за около 9 млн. дол. Тогава се водят дела в Арабската джамахирия, които потъват в пясъците на пустинята. Четвърт век по-късно частната „Булгаргеомин ЛТД“ ДЗЗД изведнъж предявява сходни претенции и се опитва да осъществи вземанията си чрез абордаж срещу 65 000-тонния танкер „Бадр“.

Така историята ни връща към древните финикийски мореплаватели и към могъщия за кратко Картаген, за който редовно пише популярният политически наблюдател Иван Стамболов-Сула.

Казионните медийни бодигардове отначало се опитаха да „удушат“ скандала с мълчание. Когато случката се размириса, същите „творци“ мобилизираха цялото си бездарие, за да обЯснят, че не е станало нищо особено и българската държава засега е с бледорозово наметало, чийто цвят ускорено преминава към бежово-кафяв.

Ето мнението на авторитетното издание MARITIME BG: „Това е може би е най-големият международен морски скандал в съвременната ни история, по който активно бе забъркано името на България, а водите ни вече се приравняват с тези край Сомалия и Бенин“.

Точка до следващата публикация слага нашият приятел от Фейсбук Тодор Иванов, който резюмира: „Не ние си имаме пирати, а пиратите ни си имат държава“.

Етикети: * * * *