Два поредни дни F-22 прехващат руски „мечки” и Су-35 в небето на Аляска

преди 5 месеца

През последните години руски бойни и военно-транспортни самолети редовно летят над неутрални води в Тихия и Атлантическия океан, в Арктика и Черно море. Често полетите носят открито провокационен характер, въпреки твърденията на руски военни шефове и политици, че самолетите прелитат в „строго съответствие с международните правила и не нарушават границите на други държави”.

Изтребител F-22 „Раптор” (долу) след прехват се снима с руски бомбардировач Ту-95МС
Снимка NORAD

Четири руски стратегически ракетоносеца Ту-95МС повече от 12 часа са летели над акваториите на Чукотско, Берингово и Охотско море. С подобно съобщение се изрепчиха във вторник пресаташета на руското военно министерство.

„На отделни етапи от маршрута руските самолети бяха съпроводени от изтребители F-22 на Военновъздушните сили на САЩ“, допълниха медийните богатири.

През последните години руски бойни и военнотранспортни самолети редовно летят над неутрални води в Тихия и Атлантическия океан, в Арктика и Черно море. Често полетите носят открито провокационен характер въпреки твърденията на руски военни шефове и политици, че самолетите прелитат в „строго съответствие с международните правила и не нарушават границите на други държави”.

Този път изглежда, че някой в NORAD (НОРАД)  реши да се възползва от прелитането на големогабаритни цели и изпрати четири  изтребителя F-22 „Раптор” да тренират прехващане на тежки, слабоманеврени и шумни самолети на вероятния противник.

NORAD е Северноамериканското военновъздушно-космическо командване (North American Aerospace Defense Command) – обща военна организация на САЩ и Канада, която осигурява предупреждение, отбрана и гарантиране на суверенитета на въздушното им пространство.

Та във вторник два стратегически бомбардировача Ту-95МС са навлезли в ADIZ, 200-милната зона за въздушна отбрана на Аляска, която е под общото командване на NORAD.

Ту-95, наричан „Bear“ („Мечка“), според класификацията на НАТО е съветски и руски турбовитлов стратегически бомбардировачракетоносец. През Студената война бе един от съветските символи за постигнатия военно-стратегически паритет. Първият полет с Ту-95 е извършен през 1952 г.

Тогава руските „мечки” са били прехванати и стават част от учебна игра на американските „Раптори”. „Бомбардировачите излязоха и влязоха отново в пространството на Аляска, придружени от два изтребителя Су-35. NORAD изпрати допълнително два F-22 и E-3“, съобщава пресслужбата на NORAD.

Прехванатите руски бомбардировачи и изтребители остават в международно небе, без да нарушават американско или канадско въздушно пространство, уточниха от NORAD.

Емблемата на NORAD

Руските бомбардировачи възобновиха полетите си през 2007 г. като част от усилията на Москва да укрепи възможностите на въоръжените си сили и да покаже „мускули” пред САЩ.

Българските медии често бъркат глаголите „прехващам” и „прихващам”. Звучат приблизително еднакво, но означават доста различни неща.

Прехващам означава да уловя, да засека честотите на чужда радиостанция, да получа достъп да нечий телефонен разговор и т. н. В бойната авиация самолетът-прехващач засича и разпознава на радара си противников летателен апарат, приближава се на оптимално разстояние и го поразява, диктува да напусне въздушното пространство, което е нарушил, или го съпровожда да кацне на указано летище.

Думата „прихващам” има друг смисъл: леко прихващам някого под ръка; удържам си сума при изплащане; прихващам болест.

Остава въпросът „Защо го правят?” Кого в САЩ биха могли да стреснат старите ракетоносци, които през година-две аварират или вземат човешки жертви. През 2016 г. при авария на Ту-95 загива летец. Друг Ту-95 пада на 80 км от Хабаровск, а екипажът успява да се спаси с парашути.

Не е тайна, че тези машини са пригодени да носят и ядрено оръжие – крилати ракети или атомни бомби. Командването на ВВС твърди, че на последния катастрофирал Ту-95 не е имало ядрени заряди, но кой знае?

Авиацията остава най-опасният и рискован вид въоръжени сили.  Руски пилоти повтарят тъжна шега от съветски времена: „В авиацията отиват само полуидиоти. Защото кръглия идиот на нищо не може да научиш, а умния човек няма как да го накараш”.

F-22 „Раптор” е първият в света изтребител от пето поколение. Фюзелажът му е изграден от полимери, намаляващи триенето и увеличаващи устойчивостта, допринасяйки за по-висока максимална скорост без форсаж. Авиониката включва активна радарна решетка, системи за намаляване на излъчваните от самолета сигнали и друга свръхмодерна техника
Снимка „Локхийд-Мартин”

Поради техническата изостаналост и недостига на средства полетите, тренировките, обучението и всичко друго, съпътстващо израстването на пилота и поддържането на летателната му годност, слиза на все по-ниско равнище.

Закрити са няколко стари и авторитетни военновъздушни училища, центрове за подготовка и преподготовка на летци. Още преди седем-осем години експертите бият тревога за плачевното състояние на авиационния парк – половината самолети не са годни за експлоатация и трябва или да преминат основен ремонт, или да бъдат бракувани. Затова толкова често аварират морално и физически остарелите Ту-95.

Руската „гордост” Ту-95 е на въръжение от 1955 г. Той е единственият в света стратегически бомбардировач с турбовитлов двигател. До днес е преминал повече от десет модернизации. Станали са и 28 катастрофи, струващи човешки жертви и сериозни материални щети.

Но Министерството на отбраната смята да поддържа самолета до 2025 г., като предвижда модифициране на радиоелектронното оборудване и поставяне на нов прицелно-навигационен комплекс, който ще позволи на Ту-95 да стреля с новите стратегически крилати ракети Х-101. Предстои да бъдат осъвременени няколко десетки бомбардировача, а останалите да отидат за скрап.

Привържениците на Ту-95 твърдят, че не отстъпва на дозвуковите реактивни бомбардировачи, а свръхзвукови вече не се използват. Но самолетът е твърде шумен. Критиците се подиграват, че бученето му се чува от десетки километри в централния пост на подводница на 50 м дълбочина.

След 2015 г. руските ВВС опитаха да играят по нервите на британците, но правителството на Дейвид Камерън реагира доста остро. „Нека руските мечки да си стоят в гората”, заяви министърът на отбраната Майкъл Фелтън. „Агресивните, опасни и провокационни действия на Русия в близост до въздушното пространство на Великобритания могат да доведат до трагични последици. Включително да провокират война между Русия и НАТО”. Военният министър призова британците „да се готвят за най-лошото”.

Европейският аналитичен център на НАТО оцени ситуацията като „изключително тревожна”. Пресаташе на центъра подчерта, че „дори да сме избегнали прекия военен сблъсък, съчетанието на ескалиращото провокационно поведение на руската военна авиация и растящата готовност на западните сили да дадат отпор увеличават риска от непреднамерена ескалация на конфликта и от загуба на контрол над събитията”.

Монтаж на F-22 на поточна линия на компанията „Локхийд-Мартин”
Снимка „Локхийд-Мартин”

Практиката на провокационно облитане на българското крайбрежие е прилагана многократно от руски военнотранспортни самолети, които летят извън 12-милната зона от въздушното ни пространство, но достатъчно близо, за да предизвикат реакция от дежурните средства на ПВО и ВВС. С което руските другари целят дежурните средства да бъдат вдигани по тревога, да бъдат включвани радарите и други системи на ПВО, за да изтощават и без това скромните ресурси на ВВС, да разузнават разположението и реда за задействане на силите и средствата за ПВО.

Разбрахме това преди две седмици, по време на делото, което прокуратурата води срещу бившия министър на отбраната Николай Ненчев, който защити българските национални интереси в ущърб на руската компания РСК „МиГ“.

Вреден навик добиха руските ВВС. Да си пъхат носа в пролуката на врата, която всеки МиГ може да се захлопне. И да прищипе наглия нос.

Един мужик решил да откаже цигарите и отишъл при лекар за съвет. Лекарят му казал: „Всеки път, когато решиш да запалиш, най-напред пъхни за малко цигарата в ануса си. Така ще ти става все по-неприятно да пушиш и по-бързо ще отвикнеш”. 

След месец-два същият мужик отново дошъл при лекаря. „Е, как е? Отказа ли ги?”, попитал докторът.

„Абе аз ги отказах, но сега придобих навика постоянно да си пъхам нещо в задника…”

Етикети: * * * * *