Горяха танкери, доставящи гориво за режима на Асад

преди 5 месеца

Пожарът на танкерите горя близо 18 часа Снимка Kerch.fm

В понеделник, 21 януари, недалеч от Керченския пролив избухна пожар на танкерите „Candy (Venice)“ и „Maestro“, плаващи под флага на Танзания. Загинаха десет моряци. Телата на още десет не са намерени, а 12 души са били спасени от руски екипи.

Министерството на временно окупираните украински територии съобщи, че двата съда са били ангажирани в нелегални доставки на гориво за режима на Башар Асад още от 2016 г. Танкерите са нарушавали украинския суверенитет, след като са акостирали в обявените за затворени след анексията на Крим украински пристанища и са превозвали газ, източван от заграбения украински шелф.

В момента на трагедията двата танкера са били изключили автоматичната идентификационна система (AIS), чрез която може да бъде проследен курсът на кораба и спасителните служби да реагират, да подадат сигнал за бедствие или да окажат помощ на пострадалия екипаж.  Данните бяха потвърдени от американското Управление за контрол на чуждестранни активи (OFAC).

Последният курс на „Candy“ е засечен на 20 януари, когато корабът излиза от руското пристанище Темрюк. Последната информация за „Maestro“ е фиксирана на 9 януари.

„Въпреки заплахата за сигурността на корабоплаването в Черно и в Азовско море, въпреки риска за живота на хората Руската федерация поощрява масовото изключване на системата AIS от руски и от други кораби“,

се казва в съобщението на украинското Министерство на временно окупираните територии.

Пожарът пламва в неутрални води, при прехвърляне на гориво от единия танкер на другия, на 15 морски мили (около 28 км) от кримския нос Такил. Екипажите на танкерите са съставени от индийски и турски моряци, явно бедни и необразовани хора, готови на всякакви рискове срещу скромно и несигурно заплащане.

„Война, пиратство, търговия света владеят с тройна сила”, пише Гьоте преди два века. Немалко български моряци загинаха на подобни кораби. Схемата е позната и често използвана: частна компания притежава ръждясал и зле поддържан съд, наема съмнителен полу-капитан, той събира екипаж от бродяги, които едва ли са чували за правила и техника за безопасност, но са готови да прегазят граници и закони, за да вземат някоя парица. У нас ги наричат „амуджи”. Тези „моряци” изключват системата AIS, когато товарят или разтоварват контрабандни стоки, влизат без разрешение в чужди териториални води или участват в трафик на терористи.

Подобна „практика” е опасна не само за кораба, изключил системата за проследяване, но и за всички съдове, които рискуват да се сблъскат с такава „черна дупка”, плаваща без сигнали към другите участници в морския трафик. Статистиката сочи, че най-често потъват подобни стари, неподдържани и невидими кораби, регистрирани под удобни флагове на държави, които предоставят документи за регистрация срещу минимални такси. Собствениците обикновено застраховат това „камикадзе“ срещу солидни суми, за което екипажът не знае. И когато корабчето пламне или потъне заедно с част от моряците, циничните босове получават застраховки, които значително надвишават стойността на старото корито.

След като танкерите са се самозапалили при прехвърляне на гориво, значи професионалната подготовка на капитаните и на екипажите е била на въпиющо ниско равнище, не са взети елементарни мерки за собствената им сигурност и бедните хорица са рискували живота си за жълти стотинки.

В случая турските и индийските моряци са били използвани за прикритие на руските операции в полза на Башар Асад. Уж частен танзанийски кораб с индийци и турци в екипажа превозва гориво и го продава на сирийския режим. Нищо лично. Бизнес.

Етикети: * * * *