Избори в Украйна: в пипалата на фалшивите новини

преди 9 месеца

В социалните мрежи и медии се разпространяват най-различни измислени информации, чиято цел е да дискредитират някои от кандидатите за президентския пост

На 31 март – неделя, Украйна избира нов президент и предизборната борба е в разгара си. Тя обаче е силно засенчена от стотици фалшиви новини, предимно на руски език. Какво влияние оказват те на изборите?

Илюстрация Дойче веле

Коментар на Никита Баталов за Дойче веле.

Изборната борба в Украйна е в разгара си (кампанията приключи в петък, в събота е ден на тишината, б.р.). Много често обаче тя се води непочтено. В социалните мрежи и медии се разпространяват най-различни измислени информации, чиято цел е да дискредитират някои от кандидатите за президентския пост. От началото на годината Дойче веле започна внимателно да проучва фалшивите новини и насочи вниманието си главно върху въпроса какво влияние оказват рускоговорящите фалшиви новини и коментари върху изборната борба в Украйна. Най-популярните фалшиви новини с напълно измислено съдържание се появяват във Фейсбук.  Съответните акаунти имат близо два милиона абонати.

Най-популярните фалшиви новини

На 5 януари, малко след като комикът Володимир Зеленский обяви кандидатурата си, в сайта „bbccn.co“ се появи съобщение, че украинският главен прокурор Юрий Луценко е започнал наказателно преследване срещу Зеленский заради „планове за разрушаване на конституционния ред“. Съобщението беше коментирано 20 хил. пъти. Сайтът „bbccn.co“, чието наименование е комбинация между BBC и СNN, се позовава на личния сайт на Луценко във Фейсбук. Факт е обаче, че подобно наказателно преследване изобщо не съществува. 20 хил. юзъри реагираха и на съобщение във Фейсбук от 2 януари. Сайтът „from-ua.com“ твърди, че всички украинци били възмутени, че в новогодишната нощ телевизионният канал „1plus1“ излъчил на живо новогодишно приветствие на Зеленский, а не на президента Порошенко. В друг пост на „from-ua.com“ се казва, че „европейският президент“ е призовал украинците да не гласуват за Зеленский, който според него бил клоун. Това съобщение събра над 4000 клика и коментари. Факт е обаче, че изобщо няма „европейски президент“. Цитатът е приписан на председателя на Съвета на Европа Доналд Туск, който в реч по повод връчването на почетна докторска титла от Университета в Лвов, заяви, че е станало „трудно да правим разлика между един комик и един политик“.  Доналд Туск обаче не споменава в речта си кандидатите за президентския пост.

Във Фейсбук се разпространяват още много фалшиви новини за Володимир Зеленский, но те не са чак толкова популярни. В интернет има и фалшифициран сайт на Зеленский, на който той заявявал, че при изборна победа веднага щял да започне преговори с Путин. Щял да въведе руския език като официален държавен език и да премести столицата от Киев в Одеса. 4600 потребители вече са абонати на този фалшифициран сайт. В социалните мрежи се разпространяват фалшиви новини и за другите кандидати за президентския пост. На тях обаче реагират сравнително по-малко юзъри, отколкото на новините за Зеленский. Беше разпространена фалшива новина, че сегашният президент Петро Порошенко обещал на „еврейския елит четири региона“ в случай на изборна победа. За това няма никакви доказателства, но новината беше споделена от над 4500 юзъри. 4000 юзъри реагираха и на фалшивата новина, че американският президент Доналд Тръмп бил заповядал на Порошенко „да подаде доброволно оставка“.

Влияние върху изборните резултати?

Експертът от Киевския институт за масови медии и координатор на проекта  „StopFake“ Елена Чуранова подчертава, че сайтовете, които разпространяват фалшиви новини, не отговарят на никакви журналистически стандарти. Тя допълва, че много от юзърите не могат да разберат това. В този смисъл фалшивите новини могат да окажат влияние върху избирателите. Според Чуранова обаче не може да се говори за целенасочена кампания срещу Зеленский. „Негативни кампании се провеждат срещу всички кандидати, и то от много различни групи, така че човек невинаги може да установи дали това са реални хора“, казва Чуранова. Нейната колежка Елена Голуб също споделя това мнение.“Мисля, че всичко това може да окаже влияние върху избирателите. Много украинци са активни в социалните мрежи. Не е ясно обаче колко от тях могат да идентифицират фалшивите новини като такива“, заявява Елена Голуб. Според нея не може да се каже колко голямо е действителното влияние на фалшивите новини.

От събраните от Дойче веле данни не може да се установи кой стои зад тези кампании срещу кандидатите за президентския пост. Ясно е, че „изборните щабове на кандидатите не са в приятелски отношения помежду си“, споделя експертката. Експертът по въпросите на информационната сигурност от американския мозъчен тръст „Atlantic Council“ Бен Нимо подчертава, че сайтовете, публикували фалшиви новини за Зеленский, имат много абонати. „Вероятността отделни сайтове да окажат чувствително влияние върху изборния процес обаче е минимална, ако те не бъдат подкрепени от много по-голяма инфраструктура“, посочва той.

В Украйна живеят около 42 милиона човека. Над 35 милиона украинци имат право на глас. Според проучване на украинската комуникационна агенция „PlusOne“ около 13 милиона украинци ползват Фейсбук. А от началото на 2017 година в Украйна са забранени руските социални мрежи „Вконтакте“ и „Одинокласники“. Оттогава насам броят на украинските потребители на Фейсбук е нараснал значително и днес това е най-любимата социална мрежа в страната.

Етикети: * *