Модата и Брекзит са като куче и котка

преди 3 години

Британският съвет за мода, който организира Седмицата на модата, заема ясна позиция в подкрепа на нов референдум за избягване на разрив с ЕС без споразумение - сценарий, който според организацията трябва да бъде предотвратен "на всяка цена"

„ОТМЕНЕТЕ БРЕКЗИТ“, призовава надпис върху тениска на 
британската модна дизайнерка Катрин Хамнет. Излизането на 
Обединеното кралство от Европейския съюз, планирано за след шест седмици, отчайва творците и вече се отразява на ежедневието им.

Симка Интернет

„Това беше спонтанна реакция“ на резултата от референдума на 23 юни 2016 г., споделя пред АФП Хамнет преди утрешното откриване на Седмицата на модата в Лондон. Тя има предвид тениската, която се продава в Интернет в колекция, включваща също лозунги като „Модата мрази Брекзит“ или „Втори референдум сега!“.
Защо е тази ненавист? Защото Брекзит ще бъде „катастрофа за икономиката, за социалната сфера, за културата, образованието, многообразието, за заетостта, за сигурността и отбраната“, изброява тя вредите, които ще причини според нея историческият развод, планиран за 29 март.

Катрин Хамнет съвсем не е изолиран случай. Според анкета на консултантска компания „Фешън раундтейбъл“ 96 процента от представителите на британския моден отрасъл са гласували за оставане в ЕС. Тази почти единодушна враждебност към Брекзит е свидетелство за еврофилската ориентация в британските културни среди, както и за страховете на една зависима от международната търговия индустрия. 

Страх, че няма да има сделка

Подобно на други сектори от британската икономика, модата се опасява съвсем конкретно от Брекзит без споразумение с Брюксел, ситуация „без сделка“, в резултат от която икономическите отношения между ЕС и Обединеното кралство ще се уреждат съгласно регулациите на Световната търговска организация (СТО), които са значително по-малко благоприятни от сегашната система, основаваща се на свободното движение на стоки. Евентуален Брекзит без сделка „поражда опасност от по-високи мита върху внасяните и изнасяните стоки, освен това движението им може да бъде забавяно от многото митническите декларации, подчертава Саманта Доувър от компанията за маркетингови проучвания „Минтел“.

Това съвсем не е радостна перспектива за творците, които се нуждаят от гъвкавост, за да работят с Париж или Милано, независимо дали става въпрос за изпращане на аксесоар в последния момент, за подготвяне на изложение или модно дефиле, или пък просто за износ на продуктите им към Стария континент. При представянето на последните й финансови резултати една от големите британски модни компании, „Бърбъри“, изчисли разходите си във връзка с увеличаване на митата на „десетки милиони“ лири годишно .

Преместване

Нещата обаче „не се ограничават с техническите затруднения“, отбелязва Лулу Кенеди, директорка на „люпилнята“ за таланти „Фешън ийст“. „Става въпрос и за посланието, отправено чрез Брекзит – идеята, че след като си британец, не желаеш да работиш с другите, че не си част от европейското семейство“, допълва тя.
При тези обстоятелства не е учудващо, че Британският съвет за мода, който организира Седмицата на модата, заема ясна позиция в подкрепа на нов референдум за избягване на разрив с ЕС без споразумение – сценарий, който според организацията трябва да бъде предотвратен „на всяка цена“.
Изправени пред тези опасности, някои вече решиха или планират да реорганизират дейността си, като я прехвърлят в страни от ЕС, за да си запазят предимствата на единния пазар и митническия съюз.

„Взехме мерки много рано и на определена цена, така че цялата ни развойна дейност, производството и логистиката на продуктите ни сега се намират в Италия“, казва Катрин Хамнет.
Подобни са плановете и на Оливър Спенсър, специалист по ежедневното облекло в стил „английски шик“: „В случай на Брекзит без сделка ще използвам съоръженията ни за производство и складиране в Португалия“, обяснява творецът, по-умерен от мнозина свои събратя към излизането на ЕС, въпреки че е гласувал „против“.
„Разбира се, в краткосрочен план този изход не е добър, но това избраха хората“, подчертава той, след което добавя прагматично: „Периодите на трудности, обществени вълнения, на рецесия благоприятстват творчеството.“

БТА 

Етикети: *