Пакетът „Мобилност“ , който отказва да се движи

преди 11 месеца

Едва ли можем да се надяваме на големи изненади в наша полза.

Ангелина Пискова, кореспондент на БНР в Брюксел, специално за „Приоритети”

Ангелина Пискова

Пакетът „Мобилност“, по-известен като пакета „Макрон“, отново не успя да измине разстоянието между Брюксел и Страсбург. Вкаран за гласуване в Транспортната  комисия на Европейския парламент, освиркван мощно под прозорците от българи, румънци и поляци, засега той застина в белгийската столица в незавидното положение „ни насам, ни натам“. Противниците му – българи, поляци, литовци, унгарци, ирландци, съзират в него опит за унищожаване на конкуренцията. Поддържащите го – най-вече французи и германци, размахват социалната карта и негодуват срещу, според тях, социалния дъмпинг.

Снимка от ФБ профила на Момчил Инджов

Какво всъщност се случи в четвъртък в Брюксел? Около 10 ч. местно време на площад „Люксембург“, където се намира Европейският парламент, се появи платформа, от която се разнесоха български революционни песни. Срещу нея застанаха и първите представители на българския превозвачески бизнес. И докато от платформата се чуваше „Стани, стани, юнак балкански“ и пуснатата погрешка „Шумете, дебри и балкани“ (спряна набързо след навременна реакция), се появиха българските евродепутати, а след тях поляци и румънци, като последните регистрираха присъствие, особено забележимо със свирките, които всеки един носеше със себе си. По-голямата част от българските превозвачи се събраха около обяд. 

Не по-малко напрегната бе атмосферата в Транспортната комисия. Полски евродепутат отбеляза, че отвън има протести и гласуването на компромисните предложения ще доведе до разделение между Западна и Източна Европа. „Този пакет се гледа вече една година и вотът е днес. Нали не искате да ми кажете, че той трябва да се отложи? Мога да разбера наемните работници, които са навън. Тук обаче сме законодателите, които трябва да подобрят условията им труд“, заяви председателката на Транспортната комисия – французойката Карима Дели. „Няма да ме шантажирате!“, отряза тя.

Румънски депутат също се опита да отложи гласуването с мотива, че няма превод на компромисните поправки на всички езици, а това противоречи на правилника на парламента. В отговор Дели размаха направените преводи с уточнението, че те са били готови още през нощта. Така се премина към вота, прекъсван ту от аплодисменти, ту от тропане по банките.

Снимка от ФБ профила на Момчил Инджов

 В резултат се стигна до приемането на предложението на германския евродепутат Исмаил Ертуг камионите да се връщат в страната, в която е регистрирана фирмата, на всеки 4 седмици – по-неблагоприятна ситуация за България от постигнатото споразумение на Съвета на ЕС през декември, когато страните-членки се разбраха да се връща само водачът.  „Не можете да задължите водача да отиде на това или друго място. Той може да каже, че е в Австрия има право на 5 дни компенсация и иска да кара ски там. Но ако не върнете камион в България, който е регистриран там, поне веднъж на 4, 8 или 12 седмици, то тогава ще стигнем до туризъм за заместване на водачите.  Примерно 7 заместника изминават, да кажем, 500 километра, само за да заместят водача. Ние не искаме такъв туризъм, той не е добър и за шофьорите“, каза по-късно пред мен Ертуг. „В крайна сметка трябва да постигнем две цели – единният пазар трябва да го има и да остане отворен, но на второ място, моля, без повече социален дъмпинг в ЕС, защото това води до сериозни търкания сред страните от Общността“, заключи той.

Това, че единният пазар трябва да го има, бе и позицията на българските превозвачи. Тяхната перспектива обаче беше друга – че „големите“ в лицето на Франция и Германия унищожават негова основна характеристика – свободната конкуренция. Малко след гласуването на предложението Ертуг българските евродепутати заедно с министъра на транспорта Росен Желязков излязоха от Транспортната комисия. След совалки с техни колеги от други засегнати страни се стигна до съвместния брифинг на министър Желязков и полския му колега Анджей Адамчик. Двамата поясниха, че са отхвърлени компромисните поправки за нощувките в кабините и командироването, което според тях прави невъзможно вкарването на пакета в пленарната зала на този етап. Резултатът – координаторите по досиетата на пакета признават, че няма как да се процедира и ще се съберат след около 10 дни. „Ако на 31 януари пакетът не бъде внесен в пленарната зала, това означава, че се отлага за следващия парламент“, съобщи министър Желязков.

Ще се случи ли това, предстои да видим. Отлагането във времето обаче не означава, че пакетът непременно ще бъде преобразен така, че да устройва българи, поляци, румънци, литовци или ирландци (последните също са засегнати като намиращи се в периферията на ЕС). Защото Франция и Германия едва ли ще отстъпят от позициите си и при следващата конфигурация, а фактът, че в Европейския парламент депутатите не заседават по страни-членки, не означава, че те също, както и българските, не бранят там националните си интереси. „Трябва да направим нещата по-справедливи и в този контекст вашите шофьори да имат по-достоен живот. Вчера казах на министрите: „Има недостиг на шофьори. И защо мислите, че е така? Знам, че им плащате 1 500 евро, което е забележителна сума за българския стандарт. Но дори и при тази сума, пак има недостиг и това се дължи на лошите условия“, казва Ертуг. Теза, подкрепяна и от френската му колежка Кристин Рево Д’Алон Бонфоа:  „Да кажем, един шофьор се разболее. Договорът му се прекратява. И не е като при френската социална система, която го защитава. Нямат тези гаранции. Това е изключително тежка професия. Много от тях се разболяват, вземат лекарства, за да са будни и да издържат. Един бизнес, който е по-важен от живота на шофьорите, е неприемлив“, заяви пред мен преди време тя.

Така изглежда на този етап пакетът „Мобилност“, разкъсван между интерпретациите за социална защита и унищожаване на конкуренцията и застопорен именно от тях. Какво ще се случи, ще решат координаторите, времето, а вероятно и следващите европейски избори. Но едва ли можем да се надяваме на големи изненади в наша полза. 

Етикети: * *