Престъпление без давност

преди 4 седмици

Няколко часа преди излитането на Ан-26 полетът е отменен, тъй като Службата за сигурност на Украйна (СБУ) арестува шпионина, който предава информация от украинските ВВС. В Москва не узнават за провала на агента си и не предават нареждане до украинските си подизпълнители за отмяна на операцията. По нещастна случайност, когато сепаратистите дебнат украинския самолет, в района на Снежное прелита малайзийският „Боинг 777”. Старичкият радар на зенитно-ракетния комплекс (ЗРК) „Бук” не може да различи пътнически самолет, движещ се със скорост 900 км в час на 10 000м метра височина от Ан-26, който би летял на 6 500 м със скорост 600 км/ч.

Пет години от убийството на 298 човека в малайзийския „Боинг” 777

1001 лъжи на руските Информационни войски

Физическите извършители на престъплението: разчетът на зенитна установка № 332, изпълнил фаталния пуск

На 17 юли се навършиха пет години от гибелта на авиолайнера Boeing 777-200ER на авиационната компания „Malaysia Airlines“, изпълняващ планов полет MH17 по маршрута Амстердам – Куала-Лумпур. В 17.50 ч. московско време самолетът е унищожен с ракета, изстреляна от руски зенитно-ракетен комплекс „Бук” от територия в Донецка област, заемана от проруските сепаратисти.

Загиват всички 298 човека: 283 пътници и 15 пилоти, стюардеси и технически персонал. Веднага след катастрофата проруските сепаратисти заявяват, че са „успели да свалят украински военно-транспортен самолет Ан-26“. Покровителстващите ги руски медии с радостни възклицания препредават съобщението, че „донбаските опълченци са унищожили украински Ан-26“.

Скоро става ясно, че между координатите, посочени като лобно място на украинския самолет, догарят останките на малайзийски пътнически „Боинг”. Кремъл веднага разгръща ожесточена информационна война, за да прикрие истинските виновници и да обвини Украйна за гибелта на 298-те мирни човешки същества.

Предпоставките

През лятото на 2014 г. Кремъл решава да възпре използването на военна авиация от Украйна в хода на антитерористичната операция срещу проруските бандити. Тогава съзрява планът да бъде свален украински военно-транспортен самолет на пределна височина, недостъпна за преносими зенитно-ракетни комплекси (ПЗРК), с което руските агресори да демонстрират порасналите възможности на подопечните им сепаратисти и да респектират  украинските ВВС. Руското командване решава да прехвърли от своя територия самоходна зенитно-ракетна установка „Бук”, да унищожи украински самолет и да върне установката обратно.

Според разузнавателни данни на 17 юли 2014 г. е имало планиран полет на украински Ан-26. Самолетът е трябвало да лети на височина 6500 м в района на гр. Снежное в Донецка област. Злощастният Ан-26 е набелязан като най-подходяща жертва за руските „миротворци”.

Но няколко часа преди излитането полетът е отменен, тъй като Службата за сигурност на Украйна (СБУ) арестува шпионина, който предава информация от украинските ВВС. В Москва не узнават за провала на агента си и не предават нареждане до украинските си подизпълнители за отмяна на операцията.

По нещастна случайност, когато сепаратистите дебнат украинския самолет, в района на Снежное прелита малайзийският „Боинг 777”. Старичкият радар на зенитно-ракетния комплекс (ЗРК) „Бук” не може да различи пътнически самолет, движещ се със скорост 900 км в час на 10 000 м метра височина от Ан-26, който би летял на 6500 м със скорост 600 км/ч.

Фаталният пуск е изпълнен и терористите веднага разпращат предварително подготвените съобщения за успешна операция срещу киевската „хунта”.

Разследването

На 21 юли 2014 г. Съветът за сигурност на ООН прие Резолюция № 2166, с която предупреди проруските сепаратисти, контролиращи мястото около катастрофата, да се въздържат от действия, които биха затъмнили или променили картината на реалните събития. Резолюцията призова държавите и отговорните лица, причастни към трагедията, максимално да съдействат при международното разследване на причините за катастрофата.

Според правилата на Международната организация за гражданска авиация ИКАО на Украйна принадлежи правото да води техническото разследване за гибелта на самолета, след като катастрофата е станала на нейна територия. За да избегне обвинения в субективизъм, украинската страна отстъпи пълномощията в разследването на Съвета за сигурност на Холандия. В Обединената следствена група (JIT) се включиха представители на Холандия, Белгия, Австралия, Украйна и Малайзия.

В Холандия бе създаден Национален мемориален комплекс в памет на жертвите от катастрофата на полет МН17

На 13 октомври 2015 г. Съветът за сигурност на Холандия представи окончателния доклад за техническото разследване, в който е направен изводът, че малайзийският самолет е свален с ракета от ЗРК „Бук” (бойна глава 9Н314М). Без да дава точните координати на ракетния пуск, докладът посочва, че ракетата е изстреляна от район в Източна Украйна с площ от 320 кв. км. Официално бяха отхвърлени дезинформационните версии на руските служби за „бомба, взривена в самолета”, за „украински щурмови самолет” и т. н.

Следствието разполага и със снимки от американски спътници и с доклад от разузнавателни служби на САЩ, които не могат да бъдат публикувани поради висока степен на секретност, но ще бъдат представени в хода на съдебния процес. Европейската космическа агенция (ESA) също е предоставила спътникови снимки и изводи на свои експерти.

Следователите заявявиха, че според данните на американски и европейски специалисти ЗРК „Бук” е бил предислоциран от Русия и върнат обратно веднага след гибелта на самолета.

На 21 септември 2017 г. на заседание на Общото събрание на ООН в Ню Йорк външните министри на Австралия, Белгия, Малайзия, Холандия и Украйна подписаха Меморандум за взаимно разбирателство и подкрепа в делото за издирване и съдебно преследване на лицата, виновни за унищожаването на пътническия самолет.

На 24 май 2018 г. Обединената следствена група официално заяви, че полет МН17 е бил прекратен след умишлен пуск от ЗРК „Бук” от 53-та зенитно-ракетна бригада с постоянна дислокация край руския град Курск. Следователите оповестиха, че установката е потеглила от Курск на 23 юни 2014 г. към Милерово (Ростовска област) и оттам е навлязла в Източна Украйна.

Веднага след изявлението на Обединената следствена група Съединените щати и Европейският съюз призоваха Руската федерация (РФ) да признае вината си за гибелта на пътническия самолет. САЩ приканиха РФ да спазва Резолюция 2166 от 2014 г. на Съвета за сигурност на ООН, която задължава всички държави да съдействат на следствието за откриване и за привличане към отговорност на виновниците за трагедията. „Дойде момент Русия най-сетне да спре с лъжите и да изясни ролята си в авиационната катастрофа”, заяви Държавният департамент на САЩ.

В съвместно изявление правителствата на Холандия и Австралия посочиха, че отговорността за унищожаването на пътническия самолет пада върху Русия. „Като се позовават на изводите, направени от международната следствена група, към днешна дата Холандия и Австралия са убедени, че Русия носи отговорността за разполагането на ракетната установка „Бук”, използвана за сваляне на малайзийския самолет с полет MH17″, заяви министърът на външните работи на Холандия Стеф Блок.

На 12 юни 2018 г. холандският парламент одобри споразумение между Холандия и Украйна, с което двете страни се задължиха да си съдействат за разкриване на виновниците за престъплението. Споразумението предвижда съдебният процес да се състои в Хага.

Веднага щом се разбра, че руските „специалисти” от ПВО са свалили малайзийски пътнически самолет вместо украински Ан-26, Кремъл започна нова дезинформационна и психологическа война, за да скрие истинските престъпници и да „докаже”, че единственият виновник за трагедията е Украйна.

„Украинският щурмовак“

Първата „официална“ версия на Кремъл бе лъжата за „украинския щурмовак“. На 21 юли 2014 г. на брифинг представител на  Министерството на отбраната на РФ заяви, че „в момента на  катастрофата на полет МН17 до него се е намирал боен самолет Су-25 на украинските ВВС“. Версията активно бе разпространявана от руски правителствени дейци, от руската пропаганда и от проруските сепаратисти в Донбас.

През декември 2014 г. официалният представител на Следствения комитет на РФ Владимир Маркин твърдеше, че съществуват „неопровержими доказателства за причастността на украински военен самолет към катастрофата на полет МН17“.

Главатарят на терористите в т. нар. ДНР се биеше в гърдите, че „лично е видял как два украински самолета са свалили малазийския „Boeing“.

По същото време руските медии тиражираха следващата лъжа за някой си „капитан Волошин, пилот на украинския Су-25“.

Руската версия за „украински щурмовак“ официално бе опровергана още в първия доклад на следствената комисия, публикуван през октомври 2015 г. През септември 2016 г. и руското Министерство на отбраната се отрече от собствената си версия.

„Данни от руските радари“

Москва направи пореден опит да заблуди световното обществено мнение с измислицата за достоверни „първични данни от радар“, за които по-рано бе съобщила, че „не са запазени“. През септември 2016 г. руската пропаганда даде сигнал за вълна от тенденциозни публикации срещу следствената комисия и изводите й, като твърдеше, че без данни от руските радари е „невъзможно да бъдат изяснени причините за катастрофата“. Следователно „не бива да се вярва“ на оповестените резултати от разследването.

Но през януари 2016 г. холандският прокурор заяви в официален отговор, че Съветът за сигурност на Кралство Холандия разполага с достатъчно радиолокационни данни и никаква нова или допълнителна информация не би била в състояние да измени изводите на следствието относно гибелта на самолета.

Независимият авиационен експерт Вадим Лукашевич разпространи становище, че техническите възможности на руския радар не му позволяват да засече ракетен пуск нито от района на село Зарошченское, нито от селището Снежное.

„Украинският ЗРК „Бук” в района на с. Зарошченское“

След провала на версията за „украинския щурмовак“ Кремъл прехвърли „разкритията” си върху тезата, че „самолетът е свален от украински ЗРК „Бук”, разположен в с. Зарошченское“. Русия упрекна следствената комисия в „неправилно определяне на вида на зенитната ракета“. Кремълските политически кроячи привлякоха и производителя на ракетите за ЗРК „Бук”, компанията „Алмаз-Антей“, която публикува свой доклад за катастрофата след експеримент със самолет Ил-76, до чиято пилотска кабина е била взривена ракета от посочения образец.

Но условията на експеримента са нагласени така, че да постигнат удобен за поръчителите резултат. Версията за „+украински ЗРК „Бук” в с. Зарошченское“ беше опровергана през септември 2016 г., когато международната следствена комисия посочи точното място на ракетния пуск – слънчогледовото поле край селището от градски тип Первомайское.

Следователите откриват още една лъжа от веригата недомислици на руските „оператори” – към момента на фаталния пуск на 17 юли 2014 г. районът на с. Зарошченское също се намира под контрола на проруските сепаратисти.

„Испанският диспечер Карлос“

Легендата за принципния испански диспечер, който е водил малайзийския самолет и споделил тайната си в
Twitter, бе сред най-хитроумните и оригинални измислици на руските лъжльовци. На 17 юли 2014 г. руската програма „Вести” съобщава, че „Испанският диспечер Карлос, който от украинския Център за ръководство на въздушното движение е водил „Boeing-777″ по международните въздушни трасета, е споделил в Twitter, че само минути преди самолетът да изчезне от радарите, е забелязал край него два украински изребителя“.

„Новината” веднага е тиражирана от тежката артилерия на путинистката пропаганда – телевизионните компании „Раша тудей” (Russia Today), „Россия-24“, НТВ, „Первый канал“, вестик „Комсомольская правда“, информационните агенции „РИА Новости“ и ИТАР-ТАСС. Руските рупори пренебрегват дори елементарната истина, че според украинските закони чуждестранни граждани нямат право да работят като диспечери в Ръководството на въздушното движение. По данни от „The Insider“ скоро акаунтът на „испанския диспечер“ е блокиран.

Към края на 2014 г. акаунтът е активиран, но този път негов стопанин става някоя си Людмила Лопатишкина, която публикува не особено осмислени призиви за борба срещу „украинската хунта” и след внимателен прочит на текстовете й специалистите разбират, че др. Лопатишкина е робот. Малко по-късно и този акаунт е блокиран.

„А защо Украйна не затвори въздушното си пространство?!“

За да прехвърли вината от болната глава на здравата, руската страна започва да бълва реторични въпроси и упреци, че „отговорността за катастрофата пада върху Украйна, която не е затворила въздушното си пространство над зоната на бойни действия“.

Руските медии настървено повтарят, че „не е толкова важно кой е свалил пътническия самолет, колкото, че Украйна не е затворила въздушното си пространство“. Това е една от последните отбранителни линии, които кремълските агитатори яростно защитават.

Всъщност още в първия доклад на следствената група е казано достатъчно ясно, че правилата на ИКАО не задължават Украйна изцяло да затвори въздушното си пространство, а само да вдигне прага на минималната височина за пътнически самолети до 9750 м, което е било направено.

Москва е истинският нарушител на нормите на ИКАО, задължаващи всяко правителство, което развръща система за ПВО (по време на въоръжен конфликт или при учения) в зоните за гражданско въздухоплаване, да уведоми международната организация и съседните държави за действията си. Фактът, че не е оповестила ИКАО и Украйна за разгръщането на зенитно-ракетна установка в зона за граждански полети за пореден път демаскира Москва като злостен нарушител на международните правни и авиационни норми.

Русия „била изолирана” от следствената група

„Москва не може да признае резултатите от  официалното разследване, след като Русия не бе допусната в Обединената следствена група“, решиха да възразят руските престъпници, след като бяха уличени в погазване на юридически, военни, граждански и човешки принципи и закони.

В тази позиция руските стратези челно се сблъскаха с  международното законодателство за разследване на авиационни катастрофи, което категорично определя кои държави имат право да участват в международното разследване:

а) държави, над чиято територия е станало авиационното произшествие;

б) държави, чиито граждани са пострадали;

в) държави, в които е регистрирана потърпевшата авиационна компания.

В хода на разследването могат да бъдат привличани представители на компанията-производител на самолета и експерти по разчитане на информация от „черните кутии”. Очевидно Русия не отговаря на нито един от изброените критерии, за да претендира за място в Обединената следствена група. Къде сте чули или видели обвиняем да седне сред съдебните заседатели?

Превантивните заявления на руската страна, че „не признава резултатите от разследването”, са част от пропагандната шумотевица, която няма как да повлияе върху съдебното решение, което предстои да бъде взето след обстойно претегляне на юридическите и техническите аргументи на разследващия екип.

Саботажи „мейд ин Раша“

В пълно несъответствие с голословните декларации, че е „готова да съдейства“ на разследването московската агентура упорито се опитваше да препъне и да дискредитира международното разследване на причините за авиационната трагедия.

На 30 юли 2015 г. постоянният представител на Русия в ООН наложи вето върху проекта за резолюция на Съвета за сигурност, който предвиждаше да бъде създаден Международен съд за привличане към наказателна отговорност на виновниците за катастрофата. От 15-те членки на Съвета за сигурност Русия единствена гласува „против“, с което за пореден път се демаскира като организатор и извършител на престъплението.

На 30 юли 2015 г. самодоволният Виталий Чуркин наложи вето върху проекторезолюция за създаване на Международен съд под егидата на ООН.

Още в началото на разследването командваните от Москва сепаратисти от т. нар. Донецка република постоянно възпрепятстваха холандските следователи, като блокираха или ограничаваха достъпа им до лобното място на самолета. В доклада на холандския Съвет за сигурност са посочени данни за наличие на хирургически скоби в телата на някои от загиналите пътници, което говори за опити на сепаратистите да извадят от труповете поразяващи елементи (осколки) от ракетата.

Убийци в униформа

Огромна по обем и отлична по качество работа извършиха специалистите и журналистите от международната организация „Bellingcat“. Като оперираха само с открити, несекретни източници, гражданските доброволци намериха снимки, публикации, акаунти и профили в социалните мрежи, които осветиха черните физиономии на истинските извършители на пъкленото дело.

Представители на „Bellingcat“ първи установиха, че полет МН17 е бил унищожен от самоходна установка „Бук” с номер 332 от 53-та зенитно-ракетна бригада с постоянна дислокация край Курск.

Заподозрени в организацията и осъществяването на военно престъпление и обявени за международно издирване са следните лица:

Игор Гиркин е международен терорист, убиец и маниак, обсебен от идеята за господство на „руския свят”. Като доброволец участва в бойни действия в Тринистрия (Приднестровие) през 1992 г., в Босна (1992-1993) и Чечения, а през 2013 г. започва служба като агент на КГБ (ФСБ). По-късно е назначен за консултант по сигурността във фирма „Маршал Капитал“ на пропутинския милионер Константин Малофеев, бивш собственик на българската телевизия ТВ 7. В момента търгува с оръжие и военна техника.

Сергей Николаевич Дубинский (Хмурый, Зубр, Бизон, Карахан), офицер от ГРУ, началник на военното разузнаване на сепаратистите, е ключова фигура в транспортирането на ЗРК „Бук” от Донецк до Снежное. През август 2014 г. е удостоен със званието „генерал-майор“ в Донецката „народна” република. Вероятно за добре свършена работа. По-късно е изгонен за финансови машинации. В момента живее заможно със семейството си в тихо селце в руската провинция и кара скъпарски джип.

Сергей Дубинский (Хмурый, Зубр, Бизон, Карахан)

Олег Пулатов (Гюрза) е запасен подполковник от руските Въздушно-десантни войски. Посочен е като организатор на транспортирането на ЗРК „Бук” и като шеф на охраната в района, където пада поразеният „Боинг”.

Извадки от словесната помия

Опълченците отричат отговорност за сваления самолет.

„Самолетът бе свален от украинската страна. Ние просто не разполагаме с такива средства за ПВО. Нашите ПЗРК имат далекобойност до 3-4 хиляди метра, докато „Боингите“ летят на далеч по-голяма височина“ (Сергей Кавтарадзе, член на Съвета за сигурност на ДНР).

Опълченците стигнаха до мястото на катастрофата на „Боинга“, съобщи по „Интерфакс“ първият вицепремиер на ДНР Андрей Пургин.

Като се позовава на очевидци, „LifeNews“ съобщава, че международният пътнически самолет е бил следван на голяма височина от самолет на украинските ВВС.

Руският президент Владимир Путин изпрати съболезнования до държавното ръководство на Малайзия по повод катастрофата на самолета и големия брой човешки жертви.

Непризнатата ЛНР (Луганска народна република) заяви, че лайнерът е бил свален от украински щурмовак.

Пред „Русская весна“ Игор Стрелков опроверга информацията, че опълченците имат нещо общо с катастрофата на самолета.

В края на юни в съобщение от ДНР в Туитър се казва, че опълченците контролират зенитно-ракетен полк, въоръжен с ракетни комплекси „Бук“. (По-късно съобщението е изтрито, но остава в архива.)

В отговор на въпрос от телевизионното предаване „Дожд” притежават ли ракети „Бук”, един от лидерите на ДНР Денис Пушилин отговори, че опълченците от ДНР разполагат само с ПЗРК, които не биха могли да поразят въздушния лайнер „на такава височина“.

ДНР обеща да передаде „черните кутии“ в Москва. „Там работят първокласни експерти, които ще разкрият причините за катастрофата, въпреки че те са достатъчно  ясни“,  заяви вицепремиерът на непризнатата република Андрей Пургин.

Авиационните компании прекратиха полети над украинската територия.

Според съветника на губернатора на Донецка област Константин Батозский мястото на катастрофата е отцепено от представители на ДНР. Самолетът се е взривил във въздуха.

РИА „Новости” съобщи, че преди катастрофата очевидци са разпознали военен самолет, който изстрелял няколко ракети, избухнали във въздуха. Веднага след залповете високо в небето се чула силна експлозия.

22:12

От ДНР изказаха опасения от възможни ракетни удари от Украйна по мястото на авиационната катастрофа с цел да бъдат унищожени улики, съобщи „Русская весна“.

Руски медии публикуваха версия, че пътническият „Боинг” е бил свален от украинските ВВС, които всъщност са искали да унищожат самолета на Владимир Путин.

Етикети: * * * * * * *