С началото на секретни преговори Путин официално пое вината за гибелта на МН17

преди 2 месеца

Щом като преговорите вече са започнали, въпросът за държавната отговорност на Русия не подлежи на обсъждане. Самият факт, че руска делегация участва в подобни преговори е категорично свидетелство, че руската отговорност за терористичния акт е призната де факто.

Андрей Иларионов, „Каспаров.ру”

По всичко личи, че Путин е въвлечен в преговори за държавната отговорност на Руската федерация за поразения малайзийски „Боинг” с полет МН17 и за убийството на 298-те пътници.

На 28 юни министър-председателят на Холандия Марк Рюте е водил секретни разговори с руския държавен глава. Рюте отказва да съобщи подробности: „По този повод не мога да кажа нищо. Разговорите трябва да бъдат конфиденциални, като се има предвид изключителната деликатност на темата. За нас е особено важно да използваме и най-малката възможност да разговаряме с руското държавно ръководство за MH 17„.

Коментарът на холандския премиер се появи на английски език още сутринта на 1 юли, а в Русия – два дни по-късно. Сайтът на руския президент не съобщи за разговор на Путин с холандския министър-председател през цялото времетраене на срещата та Г-20 в Осака, въпреки че изсипа водопад от информация за другите прояви.

Сегашните ходове на кремълската администрация драстично се разминават с поведението й през юли 2014 г., когато през първите десет дни след гибелта на МН17 екипът на Путин подробно осведомява за 6 телефонни разговора на руския президент със същия Марк Рюте. Дори в един и същи ден, 22 юли 2014 г., Путин два пъти се обажда на холандския премиер (безпрецедентен случай в световната дипломация!).

Отговорността за катастрофата на МН17 ще бъде разделена на две части: наказателна и държавна.

Наказателният процес вече е насрочен за 9 март 2020 г. в Хага. Имената на първите четирима подсъдими бяха оповестени на 19 юни т. г. Очевидно, ще има и други.

Що се отнася до държавната отговорност, тя не е обект на съдебно дирене. Още на 25 май 2018 г. Холандия и Австралия посочиха Русия като държава, отговорна за терористичния акт: „Привличането на държава към отговорност е сложен юридически процес, като съществуват няколко начина той да бъде осъществен. Днес Холандия и Австралия поканиха Русия да започне преговори, за да бъде намерено решение, което да възстанови справедливостта след ужасните страдания и загубите, причинени от катастрофата на   MH17„, обясни холандският министър на външните работи Стеф Блок. „Помолихме Русия да изплати компенсации на близките на жертвите”, добави Блок.

На 8 февруари 2019 г. холандското Външно министерство съобщи за скорошно начало на преговори между холандски, австралийски и руски дипломати относно държавната отговорност на Русия за малайзийския „Боинг”: „По въпроса за държавната отговорност поддържаме контакти с руската страна. Изпълнени сме с растяща увереност, че скоро предстои среща на двата екипа”, заяви представител на външното ведомство.

В началото на март 2019 г. се състоя първият тур от преговорите между дипломати от трите държави.
Министърът на външните работи на Холандия Стеф Блок заяви: „Съгласно международното право през май миналата година нашите две страни решиха да възложат върху Русия отговорността за ролята й при унищожаването на пътническия самолет с полет  MH17, след което установихме контакти с Русия. Започнахме преговори. Първата среща се състоя неотдавна. Мога да кажа само едно: както и досега, ще се стремим да установим истината, да постигнем справедливост и отговорност”,(https://foreignminister.gov.au/transcripts/Pages/2019/mp_tr_270319.aspx)

Кои са онези „чувствителни, деликатни и конфиденциални” моменти, за които често става дума? Това е размерът на компенсациите за жертвите на терористичния акт. А и признаването на държавата, отговорна за престъплението, за спонсор на международния тероризъм.

Ако съдим по подхода на Международната следствена група и на участващите в преговорите дипломати, твърде вероятно е да се повтори опитът от разследването на терористичния акт над шотландския град Локърби от 21 декември 1988 г., когато служители на либийските тайни служби взривиха самолет на компанията PanAm 103 и предизвикаха смъртта на 270 души.

По време на наказателното дело, започнало на 3 май 2000 г., Абделбасет Али Махмед Ал Меграхи, когото диктаторът Кадафи предаде на съда, получи доживотна присъда.

След като пое държавната отговорност за престъплението, режимът на Кадафи изплати 2,7 млрд. долара компенсации (по 10 млн. за всеки от загиналите).

Щом като преговорите вече са започнали, въпросът за държавната отговорност на Русия не подлежи на обсъждане. Защото самият факт, че руска делегация участва в подобни преговори, е категорично свидетелство, че руската отговорност за терористичния акт е призната де факто. На обсъждане подлежат само „детайли”.

Кремълските тролове и ботовете от ул. „Савушкин” в Санкт Петербург могат да си крякат и да пълнят публичното пространство със словесен боклук за някакви украински „БУК-ракети”, за испански диспечери или украински изтребител, стрелял срещу малайзийския „Боинг”. Техните началници от Кремъл и руското Външно министерство отдавна водят сериозни преговори за мащабите, формата и размера на руската отговорност за сваления МН17.

Финансовите компенсации ще бъдат уточнени от експерти. Що се отнася до перспективата Русия и/или кремълският режим да бъдат обявени като спонсор на международния тероризъм, вероятно това е „най-конфиденциалният, най-чувствителният и най-деликатният“ въпрос, обсъждан между Путин и Марк Рюте в Осака.

Писмо до вожда в Кремъл…
Етикети: * * *