Съветски автомобил? Погледнете по-внимателно!

преди 5 месеца

Как в СССР копират чуждестранните автомобили

Кражбата на патенти и наглото копиране на западни автомобили започва още от първите година на съветската власт. Най-напред е купен някакъв лиценз от „Форд”, но после съветските другари предпочитат пиратски грабеж на модели без съгласието на окрадената фирма. И без заплащане.

Рецептата е елементарна като разбойническо нападение в гората: Научноизследователският автомобилен институт на СССР купува от капиталистическите „експлоататори” няколко образеца нови коли за „запознаване” с качествата им. И след четири-пет години конвейерите на съветските заводи започват да бълват нов „оригинален” съветски автомобил. Наистина дотогава западният модел е остарял и е спрян от производство, но в СССР копието му се радва на търсене и предлагане още десетилетия. До следващата операция.

ГАЗ-А


Първият масов съветски автомобил е преснет от американския „Форд А“. През 1929 г. СССР купува от щатската фирма машини, технология и документация и през 1932 г. произвежда първите ГАЗ-А. Въпреки че са произведени според американска технология, колите се различават от „Форд А”. Допуснати са технически провали, заради които след 1936 г. е забранена експлоатацията им в Москва и Ленинград. На малцината частни собственици е предложено да върнат старите и срещу доплащане да си купят нов модел  ГАЗ-М1.

„Ленинград-1”

Експериментален автомобил, точно копие на Buick-32-90, който според американските стандарти се причислява между среден и висш клас автомобили. Завод „Красний путиловец“, произвеждал трактора Fordson, през 1933 г. снася първите 6 броя Л-1. Повечето коли не успяват да стигнат на собствен ход от Ленинград до Москва. Повредите на по-голяма част от тях са трудно отстраними. Правителството разпорежда на „Красний Путиловец“ да бичи трактори и танкове, а със злополучния Л-1 се заема московският завод „ЗиС” (завод имени Сталина).

Тъй като през 30-те години купето на „Буика” вече не отговаря на модата, от ЗиС искат нова конструкция. Дизайнерското бюро на „Budd Company“ получава скици и идеен замисъл на съветската поръчка, след което проектира елегантно и модерно ново купе срещу 500 хил. долара.

ГАЗ-М-1

ГАЗ-М1 е създаден по чертежи на Ford Model B (Model 40A) през 1934 г. Документацията е получена съгласно първия договор с „Форд”. При производството автомобилът е препроектиран и нагоден към местните условия.

КИМ-10

Това е първият съветски сериен малолитражен автомобил, чийто прототип е Ford Prefect. По модел на съветски дизайнер в САЩ изготвят и размножават чертежите на купето. Според замисъла на съветското правителство КИМ-10 е трябвало да стане първият истински „народен” автомобил. Производството му започва през 1940 г, но е прекратено с началото на войната срещу хитлеристка Германия.

ЗИС-110

Дизайнът на първия следвоенен представителен автомобил напълно имитира американския „Пакард“ от предишни години. Купето напомня последния предвоенен модел на Touring Sedan. После във външния вид на колата са внесени промени, направени според капризите на висши съветски ръководители и на първо място, на Сталин.

Специалистите от американската фирма едва ли са харесали „творческите” промени в облика на автомобила, но от щатска страна не са предявени претенции. Сигурно защото след войната производството на „Пакард” е прекратено.

Москвич 400

Първият „Москвич“ е точно копие на Opel Kadett K38, произвеждан през 1937-1940 г. в Германия в заводите на „Opel“, тогава филиал на американския концерн „General Motors“. След войната съветските инженери събират документация, оборудване и оцелели машини и започват производство. Част от поточните линии са изнесени от заводите на „Опел” в Рюселхайм, които са разположени в американската окупационна зона. Изгубената документация и оборудване са възстановени по заповед на съветските окупационни власти в Германия от смесени работни групи, съставени от германски и съветски инженери и техници. Трите следващи поколения „Москвич“ сляпо ще следват моделите на Opel“ с логичното технологично и дизайнерско изоставане.

ГАЗ-М-12

Луксозният за СССР седан е разработен въз основа на Buick Super. От 1950 до 1959 г. го произвежда Горковският автомобилен завод (ГАЗ), след като местните инженери доста огрубяват модела на „Буик” от 1948 г., за да го пригодят към суровите условия. Проектирайки нещо средно между бронетранспортьор и лек автомобил, съветските инженери били направили „принос” в световната автомобилна индустрия.

ГАЗ-21 „Волга“

Според световните стандарти е малко под среден клас, но за следвоенния СССР е най-мечтаната кола. Копира американски модели от началото на 50-те години. В хода на разработката й са взети елементи от  Ford Mainline, Chevrolet 210, Plymouth Savoy, Standard Vanguard и Opel Kapitän.

Бавните темпове на проектиране, организация и начало на производствения процес предопределят остаряването на модела още преди да е стигнал до потребителите. Към 1960 г. дизайнът на „Волга“ вече е безнадеждно остарял.

Москвич-402

Вторият „Москвич” копира Opel Olympia Rekord . Сложени са и някои елементи от „Волга”, които го правят още по-провинциален. Произвежда се до май 1958 г.

ГАЗ-13 „Чайка“

„Чайката“ е създадена под силното влияние на американския дизайн от онези времена. В малки серии от 1959 до 1981 г. в завод ГАЗ в гр. Горки са произведени 3 189 автомобила. Предназначена е за висшата комунистическа номенклатура на СССР и на „братските” соц. държави и представлява неделима част от привилегиите на висшия номенклатурен слой.

Помним черните лимузини от паради, официални срещи и преговори, в които съветската власт се опитваше да придаде някакъв блясък и цивилизованост на животинския си облик.

ЗИЛ-111

Отказът от собствен творчески почерк и стремежът към копиране води дотам, че и ЗИЛ-111 е конструиран по същите чертежи, по които и „Чайка“. Така в бедния откъм автомобили парк на СССР две луксозни машини подозрително си приличат.  Като законния син на помешчика и копелето на готвачката. ЗИЛ-111 често е възприеман като модификация на „Чайка“. От 1959 до 1967 г. са произведени 112 броя от този „исторически” автомобил.

ЗАЗ-965

Незабравимият „Запорожец”, наречен „отмъщението на Хрушчов”. Микролитражното куфарче е неудачно копие на Fiat 600. Проектиран е в московския завод МЗМА („Москвич“) съвместно с автомобилния институт НАМИ. Първите образци са наречени „Москвич-444“ и доста се различават от италианския прототип. По-късно ручалото е преименувано на „Москвич-560“. Все тая.

Понеже конвейерите на МЗМА са били претоварени с друга безсмислица, производството на джуджето се прехвърля в завод „Комунар“ в гр. Запорожие, който до този момент клепа комбайни и друга аграрна техника.

ЗАЗ-966

Вторият „подобрен“ ЗАЗ няма как да скрие поодяланата си прилика с германския NSU Prinz IV от 1961 г.

ГАЗ-24 „Волга“

Най-мечтатната и търсена съветска кола през 70-те и 80-те години е хибрид между Ford Falcon и Plymouth Valiant. Произвеждана е в горкиевския ГАЗ от 1969 до 1992 г. Купето, дизайнът и техническите характеристики са на средно равнище, но тази „Волга” става основна кола в държавната администрация, таксопарковете и обществените организации. По-заможните граждани и разбойници наддават десетократно над реалната й цена.

ВАЗ-2101

Първата „Жигула” ВАЗ-2101. В чакане за нея премина половината от живота на родителите ни. Аналог на Fiat 124, обявен за автомобил на годината през 1967. Съветското правителство сключва договор с италианската компания „Fiat“ за строителство в гр. Толиати на Волжкия автомобилен завод (ВАЗ). Италианците поемат техническото оборудване и обучението на специалисти.

В проекта на ВАЗ-2101 са внесени около 800 промени спрямо оригинала. Според италианците преработването на Fiat 124 им е отворило очите за редица нови идеи и подобрения на собствената продукция.

ВАЗ-2103

Автомобил със задно предаване, разработен въз основа на  Fiat 124 и Fiat 125. Малко след него е създаден друг проект, наречен ВАЗ-2106.

ВАЗ-2105

Популярната „Лада”, с която посрещнахме промените през 1989 г. Представлява хибрид от различни италиански модели, като в основата на дизайна е използван Fiat 128 Berlina. На ниски дъмпингови цени бе изнасяна на Запад с марката Lada Nova.

Москвич-2141

„Москвич-407” и 408 се превърнаха в проклятие за поколения български мъже, които хващаха пневмония да режат под колите в събота, неделя, че и в работни дни. Чак през 80-те години съветските гении сколасаха да скалъпят нов модел, като копират купето на френската „Симка“ и слагат доста остарелия двигател УЗАМ. Износният модел е наречен „Алеко”. Произвежда се в АЗЛК (Автозавод Ленинского Комсомола).
art-on.ru

Етикети: * * * * *