Успешен интернет бранд мениджмънт, сега и завинаги, и с поглед в бъдещето

преди 9 месеца

Брандингът в летеж или как да вкараме от тройката като „Летящият Майкъл“? Интегрирани комуникации от Хора за Хора в променливите времена на подменените ценности, консумеризма и корпоративното лицемерие.

Когато става въпрос за брандинг, няма лесна рецепта за успех, пенкилерството идва след много опити, мъдрост натрупана в дигиталните канали и адекватности на реагиране на ХОРАТА, по човешки.

Брандингът (бранд мениджмънтът) е работа/похвати/ намерения, заложени и изпълнени цели, отклик на създадени очаквания, изпълнени коректно в името на потребители, партньори и консуматори (очакванията да са задължително оправдани в края на маркетинг пътеките). Тази дейност/работа е поставена в постоянна промяна – въз основа на това къде се намирате, какво искате да бъдете, какво прави пазарът в момента и какви цели гоните в/на пазара.

Бранд амбасадорите са в среда WEB 3.0, пазарът е ултрадинамичен и целите Ви са цели на всички други акули :), понякога в „син океан“, понякога във „врящ от перки казан“.

Да погледнем „Nike“! Спортният гигант на поколенията успява от години да привлича внимание, да ангажира с такт и великолепие така, както трябва – да добива и пази верни последователи – евангелисти. Защо – защото се променя средата, а брандът адекватно реагира, за да отговори на нуждите на пазара и на ХОРАТА.
Когато компанията започва своята дейност през 1964 година, едва ли някой е мечтал за технологичния пробив на онлайн мрежите, на търсачките, на чатботовете …
Дори Майкъл Джордан е бил малък хлапак, който сутрин е правил задължителните си стотици кошове. А ето и какво още ни казва Великанът Майк, а всичко важи и за интегрираните маркетингови комуникации на съвремието ни:

1. Поемай лична отговорност, ангажирай се с последователите си.

Персонализацията, персоналното внимание към потребителите.

2. Опитвай

Бъди визионер в бранд амбасадорския занаят (опитвай, пробвай, ползвай само валидирани модели), понякога успешни нужди, понякога утвърдени от теб самия (твой визионерски пробив) подвиг!

Понякога мислим прекалено дълго, анализираме, съмняваме се, колебаем се, преценяваме…трябва да имаме инстинкти и хъс като на спортистите …

Майкъл Джордан е известен с това, че сам кове съдбата си и поема отговорност за делата и бъдещето си.

Думите му в тази връзка са:

“Някои хора искат нещо да се случи, други се надяват да се случи, трети го правят.”

Майкъл Джордан казва и следното:

“Мога да приема провала, всеки се е провалял в нещо. Но не мога да приема да не се опитваме да правим нещата да се случват.”

3. Проваляй се на воля

Когато иновираш, маркетингът така печели, верни стратегии, във верен момент, после остават след теб само имитаторите :). Те се „хранят“ малко или много от грешки, затова бъди бърз, греши бързо и дъъълго бъди в устойчиво състояние, яхнал ракетата на иновативното и свое начало. Нека Малко от имитаторите да вървят в твоите следи в „пъртината на степите“, бъди AIR.

Мислиш, че Майкъл Джордан не се е провалял? Не е така.

Ето какво казва той по този повод:

“В кариерата си съм пропуснал повече от 9000 изстрела към коша.

Загубил съм почти 300 мача.

26 пъти ми бе гласувано доверие да стрелям в решителен момент за победен кош и съм се провалял.

През живота си съм се провалял, и провалял, и провалял – и затова успях.”

В маркетинга и бранд мениджмънта като цяло има много дао, даже езотерична философия, но и прагматично стратегиране, това прави виртуозните успехи толкова малко!

4. Отдай се!

Играй с лоялната аудитория, помагай (бъди микроинфлуенсър), води докрай, до удовлетворение! Помни – само вещо упътените потребители стават ангажирани до степени на евангелисти – тези, които ти вярват и говорят за теб!

Майкъл Джордан казва следното по този повод:

“Играта е моят живот. Тя изисква от мен лоялност и отговорност, а ми връща обратно удовлетворение и душевен мир.”

5. Наслаждавай се на играта си!

Не залагай на постулати, не бъди само академичен „сухар“ (не се крий в маски), не поставяй бариери, говори на езика на ХОРАТА, те не са маса, електорат или пък „вечно твои“. Клиентите не са само „от Марс или Венера“, някои може да не са и земляни дори.

Думите на Майкъл Джордан са:

“Просто играй. Забавлявай се. Наслаждавай се на играта.”

6. Играй, за да спечелиш!

И в предпроектните изследвания, „в лабораторията на ТВОЯ успех“, бъди последователен, фокусиран и всеотдаен. Така се става лоялен бранд амбасадор/бранд мениджър на лоялна публика в един Human Digital свят!

Независимо в каква “игра” играем, например спорт, бизнес или др., следва да дефинираме какво значи “победа”, след което да играем играта, за да постигнем тази победа.

Думите на Майкъл Джордан в тази връзка са:

“Играя, за да спечеля, независимо дали е тренировъчен, или истински мач. Няма да позволя нищо да попречи на мен и моя ентусиазъм да спечеля.”

7. Бъди егоист, бъди смирен.

Най-напред бъди егоист, докато стигнеш до върха, а веднъж стигнал там, бъди смирен и земен човек. Това е подобно на инструкциите за оцеляване при самолетни аварии, когато в случай на проблем най-напред следва да поставиш кислородната маска на себе си, преди да сториш това за детето си.

С течение на годините „Nike“ се приспособява и към пазарите, и към конкуренцията, и към потребителите.

През 1971, Каролина Дейвидсън като фрийлансер създава емблемата  „swoosh” за 35 долара! Ръководителите на бранда избират знака, съзирайки в него символ на разперените криле на гръцката богиня Нике. Днес този символ, първоначално отбелязан като „човка“ (отметка) от Дейвидсън, е сред най-разпознаваемите емблеми в света.

Така че урокът е ясен – ако искате да имате дълголетна, а не мимолетна марка, подражавайте на „Nike“, но вложете и душата, и силата, бликаща от вашето новаторско и от различимостта Ви! В основата на тази важна стратегия стои правилната, хуманна комуникация. В крайна сметка брандингът е чувството, което мениджърите предават на персонала, а персоналът предава на потребителите. Това си е началото, не го забравяйте, няма вариант да не ти вярват у дома и да имаш силата да говориш на другите. Трибуните не помагат, пиедесталите подвеждат като „кофти подпряна стълба на гнил улук“. Падаш и керемидите остават потрошени, домът ти страда и мухлясва – да, „кофти сценарий“ наистина!

Въпреки че няма единна теория за успеха на марката, интегрираната маркетинг стратегия и комуникацията е това, което ще ви помогне да създадете и поддържате имиджа на Вашата компания.

И всичко се започва с история … Открийте своята история, пренесете я в WEB 3.0, създайте емоция, „вдъхнете й дух“! След като я намерите, „пуснете духа от бутилката“, разкажете „приказката“ с вашата уникалност и автентична неподправеност.
„Nike“ прави това от 70- те години досега. Нейното „swoosh“ лого не се е променяло, нито емблематичният слоган  „Just Do It”.

Да си кажем/подчертаем отново и отначало, вече като план за интернет брандинг, за маркетинг и комуникационни пътеки – разберете какво мислят за Вас Вашите сегашни и потенциални клиенти и използвайте това като стартова площадка. Трябва да имате марка, която запазва настоящите клиенти  и привлича бъдещи такива. Благодарение на наличните данни (Big Data) днес можете да правите това:

Информиране на ХОРАТА

Корифейството на една компанията е усещането й, че трябва да се мисли за клиента, и то първо, когато той или тя се нуждаят от даден продукт или услуга. Повишаването на осведомеността става с увеличаване на следните показатели:

Ангажиране на ХОРАТА.

Повишената ангажираност възниква с увеличения или подобрения в следните показатели:

Конвертиране

Конверсиите са броят на хората, които Ви следват чрез желано и измеримо действие. Повишените конверсии (реализации) се получават с увеличение (измерени на +, в растеж) следните показатели:

 … и пак малко исторически препратки към епохални бранд времена …

„Pepsi“ например е променяла визията си и дори името си през годините, но компанията за безалкохолни напитки остава актуална и до днес. Напитката е създадена през 1898 година под името „Brad’s Drink” (питието на Брад ), а едва през 1903 е регистрирана като търговската марка „Pepsi-Cola“. По време на Голямата депресия „Pepsi“ е по-евтината и по-вкусната версия на Coca-Cola, насочена преди всичко към неизползваната афроамериканска аудитория.

След като обозначите клиентите си и разберете как възприемат Вашата марка, ще трябва да откриете и предпочитания от тях комуникационен канал – дали това ще бъде You Tube, или  Facebook, или TV+билбордове, или други В2В публикации – вариантите са много. Важно е да бъдат използвани … и не забравяйте мобилните приложения.

Анализирайте слабостите на Вашите конкуренти и маркирайте бизнеса си в пространството, маркирайте, но не бъдете вълк или куче единак, имайте силна глутница/вълк визионер + вярна глутница е по-добре (WEB 3.0 Е СРЕДА – ГОРА, НЕ Е МЕДИЯ И ТРИБУНА!). Малко е нужно тук, просто прегледайте пресата, рекламите, социалните медии – ЗА ХОРА, дори и да сте в началото и те да са само на конкурентите Ви – посетете техния уебсайт или пък влезте в техния магазин. Забележете какво Ви харесва и какво не Ви допада. Бъдете в крайна сметка, на края, клиент, а не конкурент – така ще откриете всичко, което е нужно да сторите ЗА ХОРАТА.

Най-важният компонент на успешната интегрирана маркетинг комуникация си остава все пак автентичността и персонализираните предложения, оферти и промоции. Уверете се, че фирмената Ви култура и намерения съвпадат с Вашата марка, защото, когато клиентите взаимодействат с Вашия бизнес, техните очаквания трябва да бъдат изпълнени. Това важи за реклами, лични контакти и релацията им в социални канали – те не са вече „извънземни площадки“.

С постоянна комуникация, която изобразява Вашата компания истинно и неподправено, Вашият образ ще издържи изпитанията на времето – ключът към верните последователи и клиенти.

Вярна комуникация в променливи времена, времена на подменените ценности и подправения вот – поменете, ХОРАТА са ХОРА!



*Инж. Момчил Марчев е дигитален експерт, фокусиран върху човешката страна в приложението на технологиите. С дългогодишен опит в SEO (оптимизация за търсачки, сърч маркетинг) и пионер в ORM (управление на онлайн репутация). Един истински визионер в ерата Human Digital. Работи на позициите маркетинг експерт и специалист по управление на онлайн репутация – ORM в HDMC – Human Digital Marketing and Communications

Етикети: *