Време е за енергични и компетентни действия

преди 2 месеца

За да бъде успешна процедурата и договорът да бъде сключен до лятната ваканция на Народното събрание, правителството и в частност Министерство на отбраната трябва да следват стриктен план-график за всяка от стъпките, които предстоят до подписване на договора и неговата ратификация от парламента.

Позиция на програма „Национална и международна сигурност“ на Атлантическия съвет на България по процедурата за придобиване на F-16

Атлантическият съвет на България приветства новината, че Държавният департамент на САЩ е одобрил възможната продажба на осем самолета F-16 блок 70/72 за България.

Правителството на САЩ отговори своевременно, позитивно и изчерпателно на представените от българската страна изисквания в условията на максимална прозрачност. Очаква се придобиването на самолетите до получи одобрението и на Конгреса. Сега на ход е българското правителство, което трябва да работи ускорено за успешния завършек на процеса.

Посочената от американската страна цена от 1,673 млрд. долара е таванът, а не конкретната цена, която ще бъде договорена. Нашите очаквания са тя да бъде намалена, без обаче да се допуска това да се отрази върху многоцелевите способности на самолетите. Защото намаляването на цената означава в този случай редуциране на предлагания ни пълен пакет оборудване.

Отбелязваме, че първоначално предвидените от България 1,8 млрд. лева с ДДС като финансова рамка на проекта бяха недостатъчни. Този факт е валиден за достигане на пълния пакет от способности, дори ако бе избран изтребителят „Грипен” . Следователно ценовите очаквания трябваше да бъдат реалистични още от самото начало. Това е урок, който трябва да послужи при следващите проекти за превъоръжаване. Решението на Народното събрание за по-гъвкава финансова рамка за проекта бе напълно адекватно.

Въпреки че посочената цена не е окончателна и подлежи на договаряне, вече са в ход спекулации, инспирирани от кръгове, свързани с Кремъл. Очакваме манипулациите на общественото мнение около цената от сега нататък да се превърнат в един от основните инструменти на руската хибридна война, чиято конкретна цел сега е саботирането и провалът на процеса за придобиване на F-16.

Ето защо българското правителство би трябвало да бъде подготвено и да информира обществото за хода на процедурата максимално бързо и в пълен обем. По-високата прозрачност ще допринесе за успеха на проекта.

Сега е моментът правителството да действа енергично, за да се постигне споразумение още в началото на това лято и преди ваканцията на парламента. Всяко забавяне на процедурата ще има неблагоприятни последици за България. В най-лошия случай процедурата може да се провали, а в по-лекия – забавянето на договора, дори да бъде подписан до края на годината, може да предизвика забавяне и на доставките за страната ни, тъй като има и други държави, които чакат да получат F-16 от същата модификация. Това на свой ред ще удължи използването на старите руски самолети и следователно ще разтегли зависимостта ни от руския военнопромишлен комплекс.

Не бива да се забравя и следващата ни главна цел: след получаването на първите осем самолета да пристъпим към придобиване на още осем, така че до края на 2025 г. да разполагаме с ескадрила от най-модерните и ефективни бойни многоцелеви самолети от поколение 4+, каквито са F-16 V. Това ще осигури на Българската армия оперативна съвместимост и в перспектива – преход към самолети от пето поколение.

За да бъде успешна процедурата и договорът да бъде сключен до лятната ваканция на Народното събрание, правителството и в частност Министерството на отбраната трябва да следват стриктен план-график за всяка от стъпките, които предстоят до подписване на договора и неговата ратификация от парламента.

Програма Национална и международна сигурност

Атлантически съвет на България

Етикети: * * *